Dieta lekkostrawna: co jeść, by być zdrowym?

Prawidłowo skomponowana i zbilansowana dieta jest podstawą długiego i zdrowego życia. Szeroko pojęte określenie „dieta” jest mylnie rozumiane jako odchudzanie. Rodzajów diet jest bowiem bardzo dużo i nie zawsze mają one ścisły związek z redukcją wagi. Niemniej jednak dobrze dobrana dieta pomoże w utrzymaniu optymalnej masy ciała. Dieta lekkostrawna: co jeść, czego unikać, do kogo jest skierowana? Sprawdzamy!

Dieta lekkostrawna, czyli właściwie jaka?

Niby wiadomo, o co chodzi, ale kiedy chodzi o kogoś innego. Gdy problem dotyka nas samych, zaczynają się problemy. Dieta lekkostrawna – co jeść można, a czego nie? Wiele osób zadaje sobie właśnie takie pytania. W bardzo dużym uogólnieniu podstawą żywieniową są produkty, które nie obciążają żołądka, a organizm łatwo je trawi. Dodatkowo należy pamiętać o sporej ilości płynów w ciągu dnia. Pomaga to w rozluźnieniu treści żołądka.

Kto powinien korzystać z diety lekkostrawnej?

Dieta lekkostrawna jest zalecana głównie osobom starszym i schorowanym. To obowiązkowa dieta również po zabiegach chirurgicznych. Powinny z niej korzystać osoby, które mają mało ruchu. Ogólnie dieta lekkostrawna jest dietą leczniczą. Biorąc jednak sprawy zdrowia na poważnie z dóbr diety lekkostrawnej powinni korzystać wszyscy.

W dzisiejszych czasach mnóstwo jest przetworzonej żywności, która dostępna jest w każdym sklepie. Tłuste fast foody zastępują zdrowy i zbilansowany posiłek. Życie w biegu i brak czasu na gotowanie sprawiają, że ludzie jedzą tłusto. Do tego wszystkiego dochodzi brak aktywności fizycznej. Przechodząc na dietę lekkostrawną, nie trzeba się zastanawiać, co jeść. To nadal mogą być ulubione potrawy, tylko przygotowane w inny sposób.

Dieta lekkostrawna: co jeść i jak jeść?

Ten rodzaj diety to po prostu przekształcenie sposobu odżywiania. Polega na doborze odpowiednich produktów, które przygotowuje się bez użycia tłuszczów. Lub też z ich minimalnym udziałem. Nie znaczy to wcale, że posiłki będą niesmaczne. Wręcz przeciwnie! Wreszcie można poczuć i rozróżnić wiele smaków, bo wszystko nie smakuje smażonym tłuszczem.

Produkty roślinne

Nie od dzisiaj wiadomo, że owoce i warzywa to samo zdrowie. Według obowiązujących badań zaleca się spożywanie pięciu porcji warzyw i owoców dziennie. W diecie lekkostrawnej ważne jest nie tylko co jeść, ale również jak to przyjmować. Obciążający żołądek błonnik zawarty w owocach i warzywach znajduje się głównie pod skórką. Koniecznie należy ją więc usunąć, podobnie jak pestki. Dodatkowo łatwiejszą do strawienia formą są musy, koktajle i zupy-kremy.

Tłuszcze

Co jeść, kiedy dieta lekkostrawna nie pozwala na ukochanego schabowego? Nadal można go przyrządzać, ale w innych sposób. Wybierz chude mięso: schab cielęcy jest równie pyszny. Zamiast tradycyjnej panierki spróbuj obtoczyć kawałek mięsa w mieszance otrębów. Rewelacyjnym rozwiązaniem są również zmielone orzechy wymieszane z ziołami i skórką z cytryny. Oczywiście takiego kotleta nie smaży się na smalcu ani oleju, a piecze w piekarniku. Sceptycy powiedzą, że nie można rezygnować z tłuszczy. Jest to prawda. Natomiast powinno ograniczyć się do minimum zwierzęce tłuszcze nasycone i tłuszcze trans występujące w wysoko przetworzonych produktach.

Woda

Niezależnie czy korzystasz z diety redukującej, zwykłej czy lekkostrawnej, koniecznie pamiętaj o nawodnieniu organizmu. Woda jest idealnym rozwiązaniem. Gdy dodatkowo skorzystasz z dzbanków filtrujących wodę kranową, to zaoszczędzisz jeszcze sporo pieniędzy.

Czego unikać, a co jeść na diecie lekkostrawnej?

Najważniejsze, aby wykluczyć produkty, które wymagają nadprodukcji soku żołądkowego. Należą do nich przede wszystkim produkty tłuste i pikantne. Unikaj tłustych gatunków mięs i ryb. Nie zaleca się również stosowania ostrych przypraw i ziół jak czosnek, chili lub curry. Zamiast pełnotłustego twarogu wybierz chudy biały ser, niesłodki jogurt i maślankę. Jako przekąski świetnie sprawdzą się kisiele oraz musy owocowo-warzywne. Dieta lekkostrawna uboga jest też w produkty nadymające, czyli wszelkie warzywa strączkowe i kapustne. Zamiast tego wypróbuj pieczone warzywa typu burak, dynia i marchew.

więcej więcej
Waluty
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Producenci
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl