Blog kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Sprawdź, jak szybko uzupełnić niedobór witaminy B12!

Właściwe funkcjonowanie poszczególnych układów i całego organizmu zależy od odpowiedniego poziomu witamin i minerałów. Ich niedobory mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Podpowiemy Ci dziś, jak szybko uzupełnić niedobór witaminy B12, aby cieszyć się dobrym zdrowiem.

Witamina B12 – dlaczego jest tak ważna?

Witamina B12 uznawana jest za „witaminę brudu”, gdyż za jej produkcję odpowiadają przede wszystkim bakterie żyjące w układzie pokarmowym zwierząt. W organizmie człowieka zaś powstaje w symbiozie z florą bakteryjną jelita grubego. Co prawda jej zapotrzebowanie dzienne nie jest zbyt wysokie, gdyż wynosi zaledwie ok. 2,4 mikrograma, jednak jej odpowiednia ilość jest niezbędna dla właściwego funkcjonowania ludzkiego organizmu.

Ten rodzaj witaminy z grupy B bierze udział w wytwarzaniu krwinek czerwonych i kwasów nukleinowych. Odpowiada także za wiele reakcji metabolicznych tłuszczów, węglowodanów i białek. Jest ważnym elementem syntezy dopaminy i serotoniny. Ma także duże znaczenie w uzyskaniu aktywnej formy kwasu foliowego, co jest istotne dla kobiet w ciąży lub planujących powiększenie rodziny. Wchłanianie witaminy B12 ma miejsce w końcowym odcinku jelita krętego. Niezbędna jest do tego glikoproteina, która powstaje w żołądku.

Po czym rozpoznać niedobór witaminy B12?

Zanim dowiesz się, jak szybko uzupełnić niedobór witaminy B12, podpowiemy Ci, po czym możesz rozpoznać jej niski poziom w organizmie. Jeżeli zmagasz się z tym problemem, możesz zaobserwować u siebie takie objawy jak zawroty głowy, uczucie zmęczenia, zaburzenia nastroju czy problemy z koncentracją. Niektóre symptomy mogą być także zauważalne przez innych – mowa tu o przedwczesnym siwieniu, bladości lub żółtym odcieniu skóry oraz zaburzeniu chodu. Osoby z niedoborem witaminy B12 mogą odczuwać także brak apetytu, utratę smaku, a w efekcie spadek masy ciała. Charakterystyczne objawy to także:

- nieprzyjemne mrowienie w kończynach,

- osłabienie siły mięśni,

- upośledzenie czucia temperatury,

- apatia,

- drażliwość,

- zaburzenia świadomości.

Niski poziom witaminy B12 niesie ze sobą również ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera.

W jaki sposób możesz się upewnić, że Twoje podejrzenia co do niedoboru witaminy B12 są słuszne? Dowiesz się tego z badań krwi i moczu. Mogą być one zlecone przez lekarza pierwszego kontaktu oraz innego specjalistę, do którego zgłosisz się ze swoim problemem. Wyniki badań potwierdzą lub wykluczą Twoje przypuszczenia, a Ty będziesz musiał uzupełnić niedobory.

Jakie grupy osób są najbardziej narażone na niedobory witaminy B12?

Już wiesz, w jaki sposób możesz rozpoznać, że zmagasz się z niedoborem witaminy B12. Teraz sprawdź, czy jesteś w grupie, która jest szczególnie narażona na tę przypadłość. Są to:

- osoby będące na diecie wegańskiej,

- osoby, w których diecie jest niska zawartość produktów pochodzenia zwierzęcego,

- osoby zmagające się z anoreksją,

- osoby nadużywające alkoholu,

- seniorzy.

Niedobór witaminy B12 jest także często spotykany u osób z zaburzeniami wchłaniania kobalaminy. Prowadzą do niego takie choroby układu pokarmowego jak: celiakia, choroba Leśniowskiego-Crohna, zanikowe zapalenie błony śluzowej oraz żołądka.

Jak szybko uzupełnić niedobór witaminy B12? Postaw na zdrową dietę!

Naturalnym źródłem witaminy B12 są przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego. Jeżeli więc szukasz sposobu na to, jak szybko uzupełnić niedobór tej witaminy, włącz do swojej codziennej diety takie produkty jak wątróbka, mięso i podroby wołowe, drobiowe i wieprzowe, a także nabiał, jaja i ryby. Niewielkie ilości B12 znajdują się także w boczniakach i pieczarkach, które mogą być świetnym dodatkiem do wielu dań. Niekiedy jednak zapotrzebowanie na tę witaminę jest nieco wyższe niż ilość, jaką jesteś w stanie dostarczyć wraz z jedzeniem. Dotyczy to przede wszystkim wegetarian i wegan. Wówczas należy skorzystać z innych sposobów, które wpłyną na szybki wzrost jej poziomu.

Suplementy diety z witaminą B12

Jeżeli nawet zmiana nawyków żywieniowych i włączenie do codziennej diety większej ilości produktów pochodzenia zwierzęcego nie przyniesie zamierzonych efektów, warto skorzystać z suplementów diety. Jeżeli nie wiesz, gdzie możesz je znaleźć, koniecznie zapoznaj się z ofertą naszego sklepu. Dostępne są tu m.in. tabletki do ssania zawierające witaminę B12 i kwas foliowy oraz zestawy witamin z grupy B. Zanim jednak przystąpisz do ich suplementacji, warto zasięgnąć opinii lekarza, a także zapoznać się ze wszystkimi zaleceniami producenta danego preparatu. Pamiętaj o tym, aby przestrzegać zalecanej dawki witamin – nie może być ona zbyt wysoka, ani zbyt niska. Poznaj także wszystkie przeciwwskazania do stosowania danego preparatu.

Nieodpowiednia dieta, szybkie i nieprzemyślane posiłki, a także niektóre choroby – to wszystko może prowadzić do niedoborów witaminy B12, która jest niezwykle ważna dla właściwego funkcjonowania całego organizmu. Na szczęście istnieje kilka sprawdzonych sposobów na to, by walczyć z tą przypadłością. Przede wszystkim postaw na zdrową dietę, która będzie bogata w produkty pochodzenia zwierzęcego. Jeżeli działania te nie okażą się wystarczające lub też zależy Ci na naprawdę szybkich efektach – sięgnij po suplementy diety dostępne w ofercie naszego sklepu.

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 575 219 555
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl